Feb 17, 2012

Fredag er taco-dag


Her i huset
har vi utnevnt 
F R E D A G E N 
til
TACOdag
(vi er vel ikke alene om det i kongeriket Noreg...)

Victoria (11), som er eldste datter i heimen
inntar kjøkkenet 
og lager middag til hele familien!
 (Jeg lager tacokrydder, guacemole og salsa)

For en stund siden gjorde jeg nesten bokstavlig talt rent bord
og kasta ut alt av 
halvfabrikat fra skuffer og skap
(les: ferdigmixer og posemat)

Det ble jo litt truende for taco-mixen på pose...
Så da må man lage tacokrydder selv!


Hjemmemixet tacokrydder uten suspekte tilsetningsstoffer:

1 ss paprikapulver
1 ss chilipulver (kan reduseres hvis man er litt senisitiv/vil være barnevennlig)
1 ss spisskummin
1/2 ss hvitløkspulver
1/2 ss himalayasalt (det er det vi bruker her i huset, men bruk det du har)
1 ts chiliflak
1 ts cayennepepper (kan sløyfes)
1 ts sort pepper

Jeg blander som regel dobbel posjon når jeg først er igang,
og oppbevarer mixen i en boks med lokk i krydderskapet.

 
Hjemmelaget guacemole:

1 moden avocado (moses med gaffel)
1 god tomat i biter
et lite skvis sitronsaft
2 hvitløksbåter (helst most i hvitløkspresse)
litt salt

Neste steg er å lage egne  
lefser
Jeg har prøvd meg på både
P I T A B R Ø D & n a n b r ø d  
 og det gikk ganske så bra

Jeg ergrer meg bare 
bittebittelitt
over at jeg har så lite 
kjøkken

Skulle så gjerne hatt litt mer
B O L T R E P L A S S 

En dag...

Håper dere får en fantastisk fredag
 




 



2 comments:

  1. mmmmm nam! Jeg er ikke så glad i taco, men dette må jeg prøve!

    ReplyDelete
  2. Krydderet kan jo brukes til mye :)
    F.eks. pizza eller salat med "tacokjøtt"...

    ReplyDelete

Legg gjerne igjen en hilsen...